Sök:

Sökresultat:

234 Uppsatser om Den innovativa företagskulturen. - Sida 1 av 16

MÄngfalden och den innovativa företagskulturen

Vi har funnit att mångfalden påverkar innovationen positivt, och den är en del av större koncept som vi kallar för den innovativa företagskulturen. För att företag ska lyckas med att vara innovativt måste ledningen implementera en innovativ företagskultur. Den innovativa företagskulturen har stor påverkan på innovationen och vi har funnit att i Sony-Ericssons fall består den av mångfald, rekrytering, lärandet, belönings och incitamentsystemet, nätverket och den coachande ledarstilen..

Internationaliseringsprocessen - en fallstudie av smÄ innovativa företag

Uppsatsens huvudsakliga tema Àr internationaliseringsprocessen för smÄ innovativa företag. VÄrt syfte har varit att undersöka huruvida de evolutionistiska modellerna kan förklara internationaliseringsmönstret hos smÄ innovativa företag eller om det Àr andra faktorer som styr. NÄgra av de teorier vi behandlar Àr uppsalamodellen och nÀtverksmodellen samt den sÄ kallade born global teorin. Vi vill med vÄr studie komma fram till om den stegvisa internationaliseringen, som uppsalamodellen föresprÄkar, Àven kan förklara de innovativa företagens internationaliseringsprocess. Den huvudsakliga empirin har vi hÀmtat frÄn fallstudier med tre smÄ innovativa företag dÀr vi nÀrmare granskat dess olika internationaliseringsprocesser.

(Hur) har distans- och hybridarbetet p?verkat f?retagskulturen? En kvalitativ fallstudie om distans- och hybridarbetets p?verkan p? f?retagskulturen inom 5 organisationer

In recent decades, the concept of corporate culture has emerged as an increasingly important factor in the business world, as evidenced by a rise in research and efforts to direct it in various ways. The pandemic has led to significant changes in work processes and office environments as operations shifted to remote work. The purpose of this report is to investigate the impact of remote work on corporate culture and its potential advantages and disadvantages. Additionally, the report aims to analyze how corporate culture currently looks, considering the potential presence and adaptation to hybrid work. Based on a multi-case study, it includes interviews with ten individuals from five different organizations.

Empatisk promenad vid GE Healthcare : en fallstudie av samarbetsformer i den innovativa processen mellan FOU- och finansavdelningen

GEHC Àr en del av GE koncernen som har som sin uppgift att vara ledande inom sitt affÀrsomrÄde. För en sÄdan organisation Àr det viktigt att ha ett framgÄngsrikt samarbete och att allokera sina resurser pÄ bÀsta möjliga sÀtt för att skapa innovativa produkter. GEHC upplever ett missnöje i den innovativa processen mellan finans- och FOU avdelningen. Detta missnöje Àr en brist i kommunikationen som försvÄrar samarbete, informations- och kunskapsöverföring mellan dessa tvÄ avdelningar. GEHC har bestÀmt sig för att genomföra en organisatorisk förÀndring dÀr avsikten Àr att förbÀttra samarbetet mellan FOU- och finansavdelningen i den innovativa processen.

Innovativ kraft

Företag behöver bli mer innovativa för att utvecklas och överleva. I det sammanhanget Àr det viktigt att tillvarata den innovativa potentialen hos de anstÀllda. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur företag kan skapa förutsÀttningar för utveckling av innovativ kraft och hur ett företag pÄ ett bra sÀtt tillvaratar denna kraft. Uppsatsen skrivs ur ett företagsperspektiv och vi avgrÀnsar oss frÄn de anstÀlldas perspektiv. VÄr ansats har liknat fallstudiens.

AffÀrsmodell för innovativa entreprenöriella företag : VÀgen till lönsamhet och tillvÀxt

Bakgrund/problem: Innovativa entreprenöriella företag skapar bÄde tillvÀxt och arbetstillfÀllen i de samhÀllen de verkar i. Det Àr dÀrför viktigt för vÄr vÀlfÀrd att den typen av företag bildas och lyckas etablera sig. Att starta ett innovativt entreprenöriellt bolag Àr dock riskfyllt eftersom mÄnga nystartade företag gÄr i konkurs. Forskare har pÄ senare Är visat att en bra affÀrsmodell Àr vÀldigt viktigt för nystartade företag och modeller har tagits fram för hur en affÀrsmodell ska utvecklas för att göra ett nystartat företag framgÄngsrikt. Innovativa entreprenöriella företag möter dock utmaningar som andra företag slipper och de affÀrsmodeller som tagits fram för vanliga entreprenöriella företag kan dÀrför antas vara otillrÀckliga för de som ska starta ett innovativt entreprenöriellt företag.

Innovativt ledarskap : En studie om hur innovativt ledarskap utförs i praktiken pÄ smÄ IT-företag

Innovation kan anses vara ett nyckelord för svenskt företagande och forskning pekar pÄ att innovation till stor del Àr en frÄga om ledarskap. Att bryta rutiner och vara nytÀnkande Àr centralt. Utmaningen för innovativa ledare ligger dÀrigenom i att skapa ett företag dÀr nytÀnkande sker naturligt. Uppsatsens syfte Àr att beskriva och analysera hur innovativt ledarskap utförs i praktiken. DÄ tidigare forskning frÀmst rört stora tillverkningsföretag har denna studie inriktats pÄ smÄ innovativa IT-företag.

Att skapa innovation : En kvalitativ studie av organisatoriska faktorers pÄverkan för innovativa processer

Studien ?Att skapa innovation? Ă€r en kvalitativ studie med syfte att undersöka organisatoriska faktorers pĂ„verkan för frĂ€mjandet av innovativa processer samt att besvara frĂ„gestĂ€llningen ?Hur skapas framgĂ„ngsrika innovativa processer??. Med organisatoriska faktorer avses frĂ€mst ledarskap och organisationskultur i kreativa miljöer. Med ett tvĂ„stegsurval genererades sammanlagt tolv respondenter till studien. Genom ett strategiskt samt ett snöbollsurval identifierades fem framgĂ„ngsrika reklam- och kommunikationsbyrĂ„er genom Regi och Dagens Industris rankning ?Årets byrĂ„?.

Fest pÄ gÄng? : En studie om Eventmarknadsföring

Äldreomsorgen stĂ„r inför stĂ€ndiga förĂ€ndringar och i dagslĂ€get neddragningar. I Norrköpings kommun har ett projekt startats för att kunna ta tillvara pĂ„ personalens innovativa förmĂ„ga. Personalen verkar tillsammans med chefen i ett arbetsklimat som kan vara bĂ„de bra och dĂ„ligt. Klimatet kan Ă€ven prĂ€glas av om idĂ©er kan genomföras mer eller mindre enkelt. Den hĂ€r studien har gjorts för att bidra till att utöka kunskapen om enhetschefens roll i innovativa klimat i Ă€ldreomsorgen.Syftet med uppsatsen Ă€r att ta fram och sprida kunskap om enhetschefers roll i hanteringen av innovativt klimat.

Chefens roll i ett innovativt klimat : En studie om enhetschefens hantering av innovativt klimat i Àldreomsorgen

Äldreomsorgen stĂ„r inför stĂ€ndiga förĂ€ndringar och i dagslĂ€get neddragningar. I Norrköpings kommun har ett projekt startats för att kunna ta tillvara pĂ„ personalens innovativa förmĂ„ga. Personalen verkar tillsammans med chefen i ett arbetsklimat som kan vara bĂ„de bra och dĂ„ligt. Klimatet kan Ă€ven prĂ€glas av om idĂ©er kan genomföras mer eller mindre enkelt. Den hĂ€r studien har gjorts för att bidra till att utöka kunskapen om enhetschefens roll i innovativa klimat i Ă€ldreomsorgen.Syftet med uppsatsen Ă€r att ta fram och sprida kunskap om enhetschefers roll i hanteringen av innovativt klimat.

BETYDELSEN AV ETT KREATIVT ORGANISATIONSKLIMAT : - EN STUDIE KRING ORGANISATIONSKLIMATETS KREATIVA ASPEKTER INOM ORGANISATION X

Organisation X Àr en del inom en större global koncern, med kontor belÀgna runt om ivÀrlden. Syftet med studien var att skapa en kunskap för anstÀllda inom organisation X:supplevelse av organisationsklimatets kreativa aspekter. Vidare studerades hur de anstÀlldasupplevelse förhöll sig till tidigare referensvÀrden för innovativa respektive stagneradeorganisationer, samt i förhÄllande till organisationens uttalade strategi för kreativitet ochinnovation. Betydelsen av ett kreativt organisationsklimat ligger till grunden förorganisationers förmÄga att lyfta innovativa idéer. Studien visar att medarbetarnas upplevelseav organisationens kreativa organisationsklimat inte uppnÄr Ekvalls referensvÀrden för eninnovativ organisation, resultatet stÀlls vidare i relation till organisation X:s strategi gÀllandeinnovation.Slutligen ges förslag pÄ omrÄden att uppmÀrksamma samt förslag till ÄtgÀrder..

Innovativa passiva lösningar för  förhöjd klimatkomfort i kontorsmiljö

Innovativa passiva lösningar kan bidra till förhöjd klimatkomfort och sÀnkt energianvÀndning i kontorsbyggnader. I rapporten har flera passiva lösningar och deras egenskaper identifierats. SjÀlvdrag och vÀxter har varit rapportens största fokus som fördjupningsdel. SjÀlvdragets förmÄga att klara av ventilationsflödet i en kontorsbyggnad med atrium, belÀgen i Stockholm har simulerats i programmet IES-ve och dess CFD-modul. DÄ utomhustemperaturen ligger under 12 °C fungerar sjÀlvdrag enligt rekommendationerna.

Kategorisering av bilder i kameramobiler - Hur kan man kategorisera och söka bilder i kameramobiler pÄ nya och innovativa sÀtt?

DÄ allt fler mobiltelefoner utrustas med en megapixelkamera har vi valt att undersöka hur mÀnniskor hur mÀnniskor hanterar bilder tagna med kameramobilen. Vi har inriktat oss att ta reda pÄ hur mÀnniskor kan kategorisera och söka efter bilder i en mobilkontext pÄ nya och innovativa sÀtt. Vi har samlat in data frÄn en förstudie bestÄende av ostrukturerade observationer och intervjuer. DÀrefter genomförde vi en webbekÀtundersökning med 249 respondenter och avslutade med intervjuer av tvÄ exporter inom omrÄdet. VÄr studie visar att mÀnniskor har relativt fÄ bilder i sina kameramobiler samt att de inte har nÄgra större svÄrigheter att hitta dem.

En innovationsmodell för ökad delaktighet?

I denna studie har forskningsgruppen arbetat efter sin egengjorda innovationsmodell för att tillsammans med eleverna pÄ Wijkmanska gymnasiet skapa en temadag för att öka engagemanget och delaktigheten. Uppdragsgivare var Wijkmanska gymnasiets rektor. Rektorn upplevde att skolans elever hade ett lÄgt engagemang. Engagemanget skulle höjas genom en temadag. Uppdraget som forskningsgruppen har utfört i denna studie var att involvera eleverna pÄ Wijkmanska gymnasiet i den innovativa processen med att skapa en temadag.Studiens empiri bygger pÄ data som samlats in under och efter innovationsprocessen för att ta fram temadagen tillsammans med eleverna.

Innovationskommunikation i börsnoterade företags Ärsredovisningar: En fallstudie av Europeiska IT-företag

IT-branschen karakteriseras av snabb teknisk utveckling och krĂ€ver externt finansiellt kapital för att driva forsknings- och utvecklingsverksamheten. För att innovativa IT-företag ska lyckas fĂ„ tillgĂ„ng till extern finansiering Ă€r transparens angĂ„ende innovationsverksamheten i Ă„rsredovisningen av stor betydelse. PĂ„ grund av hög konkurrens pĂ„ marknaden uppstĂ„r dilemmat att hitta rĂ€tt balans mellan transparens och sekretess i Ă„rsredovisningen. Företaget behöver uppnĂ„ transparens för att minska informationsasymmetrin mellan företaget och dess investerare för att fĂ„ tillgĂ„ng till externt kapital, men samtidigt kan detta ocksĂ„ utnyttjas av konkurrenterna vilket kan försvaga företagens konkurrensfördelar. Årsredovisningen Ă€r en av de viktigaste kanalerna för kommunikation av innovationsinformation till investerare.Syftet med denna studie Ă€r att öka förstĂ„elsen för kommunikation av innovationer i extern redovisningsinformation avsedd att minska informationsasymmetri hos företag med hög- respektive lĂ„g barriĂ€r mot imitation genom att (1) beskriva kommunikation av signaler om innovation i börsnoterade innovativa företags Ă„rsredovisningar och (2) identifiera och analysera signaleringens betoning och karakteristik (3) samt att utveckla en modell för signalering av innovation förhantering av informationsasymmetri.

1 NĂ€sta sida ->